Thursday 19 May 2016

Dr Salman: Mengapa Memilih Olive House

MENGAPA OLIVE HOUSE MENJADI PILIHAN? - Dr Salman Amirudin

Sebagai pengamal perubatan,saya sering di tanya oleh pesakit yang menghidapi penyakit kronik tentang 1 soalan yang sukar untuk di jawab oleh saya sendiri dan rakan-rakan.

"Doktor, apa yang perlu saya makan dan yang perlu saya elakkan?"
tanya seorang pesakit yang di diagnos menghadapi kanser lidah dengan bersungguh-sungguh menanti jawapan. Saya seperti biasa menjawap sambil berseloroh" Semua boleh makan tuan,asalkan halal" sambil di dalam hati berfikir-fikir " Adakah aku pernah di ajar tentang perkara tersebut semasa belajar perubatan selama 6 tahun?"

Topik berkenaan bagaimana makanan tertentu di sekeliling kita mampu menjadi ubat jika di ambil dalam kadar yang betul tidak pernah di bincangkan dalam silibus ilmu perubatan. Jika ia di bincangkan sekalipun, fokusnya hanyalah pada untuk mengelakkan beberapa jenis makanan yang berpotensi menjadi punca kepada penyakit tertentu.

Akhirnya pesakit di timbunkan dengan senarai makanan yang perlu mereka berpantang setelah mendapat penyakit dan bukanlah bagaimana untuk makan bagi mengelakkan penyakit atau merawat penyakit yang sedia ada.

FUNCTIONAL MEDICINE/NUTRITIONAL MEDICINE

Silibus perubatan itu sendiri menjuruskan minda pelajarnya ke arah perubatan merawat (curative medicine) dan hanya sedikit menyentuh tentang perubatan pencegahan (preventive medicine) apatah lagi perbincangan tentang bagaimana setiap makanan itu mampu merawat penyakit (functional/nutritional medicine).

Berada di dalam Olive House menemukan saya dengan beberapa orang pengamal perubatan seperti Dr.Norman dan Dr.Saifuzzaman, yang masih mengamalkan disiplin perubatan moden tetapi melihat kaedah perawatan itu dalam skop yang lebih meluas. Pesakit di ajar menganalisa setiap makanan yang masuk ke dalam tubuh mereka seterusnya mengubah tabiat pemakanan dan seluruh aspek kehidupan secara holistik bagi mencapai kesihatan yang seimbang, selama mana ianya terbukti berkesan melalui kajian saintifik.

Inilah yang menjadi gagasan pengasas Olive House iaitu menonjolkan aspek saintifik dalam setiap produk yang berasaskan Al-Quran dan Sunnah, bukan semata-mata mencanangkan ianya di sebut oleh Allah Taala dan di makan oleh Nabi seperti produk-produk yang lain. Malah setiap produk itu di ambil dari tempat terbaik bagi setiap kelasnya, juga di buktikan dengan analisa makmal yang bertaraf antarabangsa.

Kesimpulannya, bidang functional/nutritional medicine merupakan bidang yang tidak bercanggah dengan ilmu perubatan moden, malah mengukuhkan lagi pengamalan disiplin ilmu perubatan dalam memberikan rawatan yang terbaik untuk pesakit tanpa berkompromi dari sudut evident based medicine. Selain daripada itu, ia begitu kaya dengan ruang dan peluang untuk menerokai kajian-kajian baru yang bersifat akademik dan praktis perubatan.

Nantikan Slot Aafiyat Lifestyle di TVHIJRAH anjuran Olive House yang bakal menampilkan doktor-doktor berbicara tentang functional medicine dalam pengamalan kesihatan dan pemakanan sihat.

---------####---------####-------
Untuk tempahan dan pertanyaan
WhatsApp 0175750810 Us Zaki
www.QuranicFoods.com
www.OliveAsli.blogspot.com
www.facebook.com/QuranicFoods

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!