Friday 24 August 2018

Dr Zubaidi : Lemak Musim Korban

HIDANGAN DAGING KORBAN

Alhamdulillah. Tahun ini rasanya paling sedikit saya makan daging korban.

Adik saya korban satu bahagian. Dapatlah bahagian tulang dan daging. Emak buatkan sup. Dihidang bersama daun sup dan sambal kicap Johor. Mmg sedap. Masakan emak lah katakan.

Saya ambil sup, daging sedikit saja. Mungkin otak ini dah ada skrip "kita dah tua, cukup2lah..." Jadi mahu makan banyak daging pun rasa bersalah. Ambil daging saiz satu kotak mancis saja.

Walaupun sup pun ada lemak tepu, kalau ambil sesekali ia tidak memberikan masalah, terutama jika kita mmg jaga pemakanan.

Saya pula mmg amalkan Intermittent Fasting. Mmg kurang sgt makan. Kadang kala saya berpuasa sunat.

Ramai saudara2 saya yang tak makan daging kecuali pada waktu perayaan Aidil Fitri dan Aidil Adha. Bukan sbb tak mampu, sebab mereka lebih suka makan sayur (sayur juga mempunyai sumber protein) dan makan ikan dan telur.

Mereka lebih sihat. Tiada masalah penyakit kronik. Berkebun. Minum air kosong. Taat pada agama. Hidup bersederhana. Damai dalam hati.

Saya juga tak lupa minyak zaitun. Saya sudah kurangkan banyak karbohidrat ringkas, sama ada beras putih, gula putih dan produk tepung putih.

Apa yg saya perhatikan pengambilan karbo ringkas saya sudah berkurangan sebanyak 30%. Kalau dulu cepat lapar. Asyik nak makan saja.  Makan pula makanan yg tinggi kandungan gula ringkas. Tak boleh nak buat apa. Sebab asyik rasa lapar saja.

Sekarang rasa lapar sudah berkurangan. Sangat berbeza dgn dulu. Mmg minyak zaitun dapat mengurangkan rasa lapar dan memberikan byk tenaga.

Patutlah ia menjadi makanan orang zaman dulu lagi terutama orang2 di sekitar laut Mediterranean. Mereka lebih sihat dan bertenaga.

Bagi yang mahu sihat, mmg kena kurangkan pengambilan karbohidrat ringkas dan hentikan pengambilan  lemak transfat. Ambil minyak zaitun sbg sumber minyak sihat.

#minyakzaitundrzubaidi

Boleh hubungi saya 0175750810

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!