Tuesday 19 May 2015

Minyak Zaitun Soalan Dari Pelanggan (Masalah Batuk Sukar Hilang+Penat+Sesak Nafas)

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Batuk Sukar Hilang+Penat+Sesak Nafas):

Assalammu'alaikum doktor. Saya batuk tidak mahu hilang, biasanya berlaku sebelah malam diikuti dengan penat/sesak nafas & selepas 'heavy meal' perut akan kembung/masuk angin diikuti dengan batuk/penat tetapi hilang dalam masa 30 minit ke 1 jam. Cuma, saya ingin tahu sebab apakah terjadi seperti ini & olive house ada produk untuk merawatnya? Terima kasih.

Jawapan Dari Dr. Hafizah:

Wa’alaikumsalam. Berkemungkinan, kapasiti paru-paru mula turun ataupun jantung mula lemah. Batuk yang berpanjangan mungkin disebabkan oleh cecair yang terkumpul di paru-paru sedikit demi sedikit. Untuk membaiki jantung, minyak zaitun dan jus delima amat baik diamalkan. Madu ASLI juga patut diamalkan dan dilarutkan dalam air suam. Bekam boleh dilakukan 2 minggu sekali pada peringkat awal dan dikurangkan mengikut simptom. Elakkan makan banyak, makan sedikit-sedikit dan kerap jika lapar. Jangan minum bersulam air ketika makan dan selepas makan, amalkan minum air cuka teen sesudu dalam segelas air. Duduk mengikut sunnah Rasulullah S.A.W dapat mengelakkan dari makan berlebihan. Batuk berpanjangan juga boleh disebabkan oleh tuberkulosis atau pneumonia. Berjumpalah doktor untuk pemeriksaan bagi memastikan punca batuk. Wallahu a'lam.

Jawapan Dari Dr. Salman:

Wa'alaikumsalam. Laryngopharyngeal reflux: Ianya merupakan kesan dari penyakit GERD yang berlaku apabila pintu perut (sphincter) tidak tertutup dengan sempurna menyebabkan asid perut mengalir naik ke atas menyebabkan symptom seperti sakit gastrik(gastritis) iaitu pedih di ulu hati dan masam di bahagian tekak(laryngopharyngeal reflux). Rawatan utamanya ialah mengubah gaya hidup seperti mengurangkan makanan yang pedas dan masam serta mengelakkan makan sebelum tidur. Rawatan biasa ialah Proton Pump Inhibitor yang mengurangkan penghasilan asid. Bagi rawatan secara alami, pengambilan olive oil boleh menjadi pelindung kepada saluran pemakanan agar tidak terhakis oleh asid perut. Pengambilan cuka Teen juga memberi signal kepada tubuh bahawa asid badan sudah mencukupi seterusnya menghalang penghasilan asid berlebihan.

Sumber: Olive House Medic & Business.

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!