Monday 27 June 2016

Minyak Zaitun Ekstra Dara - Sinar Harian



Extra Virgin Olive Oil _ Olive House
Minyak zaitun ekstra dara kaya dengan fitokimia berasaskan fenol yang memiliki pelbagai manfaat kepada kesihatan.
LEMAK dalam makanan sentiasa menjadi topik hangat dan kontroversi. Ramai bertelagah mengenai lemak haiwan, minyak bijirin dan minyak masak tropika. Namun, kebanyakan orang dikatakan bersetuju dengan manfaat sejenis minyak sayuran yang menyihatkan iaitu minyak zaitun super dara.
.
Penulis menterjemah minyak zaitun ekstra dara (MZED) dari istilah extra virgin olive oil. MZED dihasilkan menggunakan proses first cold pressed. Dalam bahasa mudah pertama kali merujuk kepada buah zaitun diperah pada peringkat paling awal pengekstrakan. Diperah merujuk kepada proses pengekstrakan menggunakan teknik pemerahan. Sejuk pula merujuk kepada buah zaitun yang diperah menggunakan suhu kurang daripada 28 darjah Celsius.
.
Dalam penulisan terdahulu penulis menggunakan istilah minyak zaitun perahan sejuk yang merujuk kepada MZED. Namun, panggilan ‘minyak zaitun perahan sejuk’ pada pandangan penulis lebih sedap bunyinya seperti yang digunakan dalam penulisan sebelum ini. Perahan bermaksud produk hasil pemerahan.
.
Adakah semua jenis minyak zaitun di pasaran serupa dari segi kualiti dan kandungan antioksidan dengan MZED? Terdapat tiga jenis minyak zaitun utama dalam pasaran iaitu MZED, minyak zaitun tulen (Pure Olive Oil, 95 peratus minyak zaitun terproses, 5 peratus MZSD) dan minyak zaitun terproses (refined, light atau extra light olive oil).
.
Perahan sejuk
.
Proses perahan sejuk pada kali pertama pengekstrakan menghasilkan MZED dengan paras antioksidan paling tinggi. MZED memiliki semua nutrien yang bermanfaat kepada kesihatan termasuk asid lemak mono tak tepu (asid oleik, omega-9), vitamin E, fitosterol (kawal kolesterol) dan sebatian berasaskan fenol (bersifat antioksidan).
.
Borges merupakan jenama minyak zaitun terkenal di Sepanyol. Namun penulis tidak bersetuju dengan kenyataannya yang percaya lemak tepu berbahaya. Lihat 5 Basic questions about extra virgin olive oil (EVOO) di http://worldwide.borges.es/blogpost/5-questions-about-extra-virgin-olive-oil/.        
.
Untuk pengetahuan pembaca budiman, penulis mengambil MZED jenama ini dan untuk memulihara kesihatan jantung dan hati sejak tiga dekad yang lalu kerana percaya kepada kualitinya yang tinggi.
.
MZED merupakan minyak zaitun paling tinggi kualitinya kerana ia diekstrak menggunakan kaedah perahan sejuk tanpa menggunakan bahan kimia demi memelihara ketulenan, kualiti rasa serta aroma. Menurut pakar-pakar minyak zaitun, MZED yang tinggi dengan kandungan antioksidan biasanya menyebabkan rasa pedar (rasa agak pijar) di bahagian belakang mulut yang hampir dengan tekak.
.
Untuk pengetahuan pembaca budiman, perahan sejuk kali kedua menghasilkan minyak zaitun dara baik (MZDB, Fine Virgin Olive Oil). Dari segi kualiti, ia yang kedua terbaik selepas MZED dari segi aroma dan sebatian-sebatian antioksidan.   
.
Minyak zaitun tulen dan terproses pula diesktrak menggunakan pelarut kimia, suhu tinggi atau digabungkan dengan minyak sayuran murah seperti minyak kacang soya dan kanola. Keamatan aroma dan rasa minyak zaitun tulen (regular) kurang berbanding MZED dan MZDB. Manakala aroma dan rasa minyak zaitun terproses biasanya paling rendah berbanding minyak zaitun tulen, MZED dan MZDB.
.
MZED berwarna hijau atau kuning kehijauan dikatakan berpunca daripada buah zaitun dituai pada awal musim menuai kerana tinggi dengan klorofil. Buah zaitun yang dituai pada penghujung musim tuaian menghasilkan minyak berwarna keemasan atau kuning.
.
Seperti dibincangkan di atas, minyak zaitun terbaik dari segi paras kandungan pelbagai fitokimia ialah MZED. Jadi, untuk mengelakkan daripada tertipu pengguna disarankan agar membeli MZED dari pengeluar yang memiliki reputasi yang baik. Ia bagi mengelakkan daripada membeli minyak zaitun yang didakwa sebagai MZED namun ia sebenarnya dicampur dengan minyak sayuran murah. Untuk mengetahui penipuan berkaitan pengeluaran minyak zaitun sila baca artikel berjudul Would the Real Olive Oil Please Stand Up? Di laman sawang Phoenix Helix.
.
Setiap 100 gram MZED mengandungi 13.8 peratus lemak tepu, 73 peratus lemak mono tak tepu (sebahagian besar terdiri dari asid oleik 18 karbon), omega-6 (asid lemak poli tak tepu) 9.7 peratus dan omega-3 0.36 peratus. Ia juga mengandungi vitamin E dan vitamin K masing-masing 72 dan 75 RDA (recommended daily allowance). 
.
Manfaat utama yang ditawarkan oleh MZED ialah kandungan fitokimia bersifat antioksidan berasaskan fenol yang aktif secara biologi dan sebahagian besar dikatakan boleh mencegah beberapa penyakit serius seperti pembentukan plak aterosklerosis, penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis kanser.
.
Lihat kajian berjudul The phenolic compounds of olive oil: structure, biological activity and beneficial effects on human health yang terbit dalam jurnal Nutrition Research Reviews (2005).
.
Anti radikal bebas
.
Sebatian-sebatian berasaskan fenol yang utama dalam minyak zaitun iaitu oleuropein, hydroxytyrosol dan tyrosol didapati bersifat antioksidan serta menutralkan radikal bebas. Lihat kajian berjudul Major phenolic compounds in olive oil: metabolism and health effects dalam The Journal of Nutritional Biochemistry (2002).
.
Oleocanthal dan oleurepin merupakan dua antioksidan utama yang bersifat antiradang. Oleurepin dipercayai membantu menghalang LDL dari teroksida. Pada pandangan penulis oleurepin menghalang kolesterol dalam LDL daripada teroksida kepada oxysterol. Lihat kajian berjudul Phytochemistry: ibuprofen-like activity in extra-virgin olive oil dalam jurnal Nature (2005) dan Protective effect of oleuropein, an olive oil biophenol, on low density lipoprotein oxidizability in rabbits dalam jurnal Lipids (2000).
.
Sesetengah pihak berpendapat nisbah omega-6 dengan omega-3 adalah tinggi (melebihi 10:1). Mereka lupa bahawa jumlah asid lemak poli tak tepu adalah rendah secara relatif – tidak harus menimbulkan kebimbangan.
.
Keradangan kronik dipercayai punca kepada pelbagai penyakit seperti penyakit jantung koronari, kanser, sindrom metabolik, diabetes, Alzheimer dan artritis. Jadi, minyak zaitun yang kaya dengan fitokimia bersifat antiradang termasuk asid oleik yang memiliki sifat serupa mampu mengurangkan penanda keradangan C-Reactive Protein (CRP). Penurunan paras CRP dikatakan sebagai tanda penurunan kadar keradangan dalam tubuh.
.
Lihat kajian berjudul Dietary Factors That Promote or Retard Inflammation dalam jurnal Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology (2006) dan Dietary intake of fatty acids and serum C-reactive protein in Japanese dalam Journal of Epidemiology (2007).
.
*http://www.sinarharian.com.my/mobile/wow/minyak-zaitun-ekstra-dara-paling-menyihatkan-1.499500
.
Tahukah anda Pati Minyak Zaitun Olive House
Adalah Perahan Sejuk. Perahan Pertama. Unfiltered. Jaminan 100% Minyak Zaitun Tak Bercampur
More Info
www.facebook.com/QuranicFoods
www.OliveAsli.blogspot.com
WhatsApp 0175750810 Us Zaki

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!