Thursday 18 August 2016

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Kencing Manis+Insulin)

*Soalan Dari Pelanggan (Masalah Kencing Manis+Insulin):*

Assalammu'alaikum doktor. Bagaimanakah untuk mengatasi masalah kencing manis yang bergantung dengan insulin?

*Jawapan Dari Dr. Salman:*

Wa’alaikumsalam. Kencing manis berpunca dari kekurangan insulin yang dihasilkan oleh pankreas (Type 1:insulin deficiency) atau pengesan insulin yang tidak berfungsi (Type 2:insulin resistant). MZ dan CT kedua-duanya bersifat anti-diabetogenic iaitu mampu mengurangkan kadar gula di dalam darah secara terus, memperbaiki radang pankreas supaya mengeluarkan insulin dengan kadar normal serta mengembalikan sensitiviti reseptor insulin. Elakkan gula ringkas di dalam semua jenis makanan dan minuman. Ubah kepada beras dan gula perang.

*Jawapan Dari Dr. Hafizah:*

Wa’alaikumsalam. Pesakit kencing manis yang diberi insulin adalah kerana doktor berpendapat bahawa penggunaan insulin akan memudahkan kawalan gula dalam darah. Namun, dalam Islam, konsep rawatan adalah merawat punca bukannya setakat membantu tubuh untuk terus hidup. Pengambilan insulin dari luar akan menyebabkan pankreas semakin tidak sensitif terhadap naik-turunnya gula dalam darah. Penghasilan insulin juga melibatkan konsep-konsep sintesis dan sumber yang tidak dapat dipastikan halal dan haramnya.

Oleh sebab itu, Allah telah memberi jaminan bahawa Dia tidak menurunkan penawar dalam benda yang haram (syubhah juga menghampiri haram) maka sebagai seorang Muslim, wajiblah kita mencari yang jelas halal sebagai ubat.
Untuk rawatan diabetes, pertamanya hendaklah fokus pada pengambilan gula dan karbohidrat yang baik sahaja, contohnya, elakkan gula putih dan karbohidrat terproses (refined carbohydrate). Pada masa yang sama bantu tubuh dengan Quranic Food. Pokok bongor sedang dikaji sebagai ubat diabetes dan juga herba-herba lain (maaf saya kurang pengetahuan herba). Dan yang paling penting amalkan semua akhlak Islam, cuci hati sebersih-bersihnya dan bertaubat sebanyak-banyaknya. Wallahu a'lam.

*Sumber: Olive House Medic & Business.*
Kredit Pic Kak Ani

Untuk dapatkan info atau Promosi terkini
WhatsApp 0175750810 Us Zaki
www.QuranicFoods.com
www.OliveAsli.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!