Tuesday 24 February 2015

Minyak Zaitun Bantu rawat masalah rambut

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Rambut Beruban Banyak):

Assalammu'alaikum doktor.  Saya mengalami rambut yang beruban terlampau banyak dan selalu gatal di kepala. Bagaimanakah MZ/SCT atau pemakanan lain yang dapat membantu hilangkan gatal?

Jawapan Dari Dr. Salman:

Wa’alaikumsalam. Rambut mengandungi pigmen melanin yang dihasilkan oleh sel melanocyte memberikan warna hitam kepada rambut. Proses penuaan akan mengurangkan penghasilan pigmen menyebabkan rambut beruban. Di antara puncanya ialah kekurangan vitamin B12 di dalam diet yang di ambil.

Kulit kepala juga mengalami proses persalinan (desquamation) yang mana bagi sesetengah individu menjadi kelumumur. Jangkitan kulat/fungi juga menyebabkan kegatalan kulit kepala serta kelumumur yang berlebihan seterusnya menyebabkan akar rambut semakin tersumbat dan keguguran rambut.

Pembentukan kelumumur boleh dikawal dengan mengawal tahap asid-alkali di kulit kepala dengan menggunakan cuka tin yang disapu secara terus kepada kulit rambut. Sel melanocyte dapat dibantu untuk menghasilkan melanin dengan menggunakan minyak zaitun atau minyak kelapa sebagai perapi.

Jawapan Dari Dr. Hafizah:

Wa’alaikumsalam. Rambut yang beruban menunjukkan proses penuaan (akibat radikal bebas yang banyak) berlaku dengan pantas. Gatal di kepala menunjukkan banyak toksin yang berkumpul. Apa yang anda boleh lakukan adalah dengan berhenti menggunakan segala syampoo kimia dan gantilah dengan syampoo organik. Biasanya terdapat di spa-spa. Amalkan menyapu minyak zaitun ke kulit kepala dan kepala harus dibasuh setiap hari. Jangan biarkan minyak di atas kepala lebih dari 24 jam sebaik-baiknya. Amalkan juga mengambil antioxidant yang tinggi seperti pati minyak zaitun Olivie Plus 30x, jus delima, kurma dan anggur. Elakkan makanan proses. Wallahu a'lam.

Sumber: Olive House Medic & Business.

More info  https://www.facebook.com/QuranicFoods
Web www.QuranicFoods.com
Blog www.oliveasli.blogspot.com
Sms.whatsapp 0175750810 [us Zaki]

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!