Sunday 22 November 2015

5 MAKANAN SUPER YANG DAPAT MENGGELAKKAN ARTERI DARIPADA TERSUMBAT

5 MAKANAN SUPER YANG DAPAT MENGGELAKKAN ARTERI DARIPADA TERSUMBAT

Nukilan: www.stethnews.com
Tarikh: 17.11.2015

Untuk mendapatkan jantung yang sihat, anda juga perlu mempunyai arteri yang sihat. Arteri merupakan agen yang bertanggungjawab bagi menyalurkan darah kepada tisu badan anda. Jika anda tidak mengambil langkah untuk membersihkan arteri anda, plak akan terhasil dan lama kelamaan akan menjadi tersumbat. Akibatnya, aliran darah akan terhalang. Plak yang hendak dihindari adalah sebenarnya terdiri daripada  kolesterol, lemak, cellular waste, fibrin dan kalsium.

Perkara yang terbaik dalam pembersihan arteri adalah anda hanya perlu mengambil makanan yang sihat. Berikut adalah makanan yang sangat baik untuk arteri dan anda perlu menambah makanan di bawah di dalam diet anda:

1. Bawang putih

Pengambilan bawang putih dalam makanan anda adalah salah satu cara paling mudah untuk membersihkan arteri. Menurut kajian yang diadakan di Jerman, pengambilan bawang putih yang konsisten boleh mencegah pengerasan aorta. Ia juga mengurangkan tahap kolesterol tidak sihat dan memberikan manfaat kepada jantung terutama bagi orang-orang yang lebih berumur.

2. Delima

Ianya adalah makanan eksotik yang terkenal di mana dapat membantu dalam masalah arteri tersumbat seperti yang disahkan oleh kajian tahun 2005 yang disiarkan dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences. Buah delima mengandungi jumlah polifenol yang tinggi, vitamin C dan juga antioksidan lain. Ia juga membantu dalam merangsang pengeluaran nitrik oksida yang menyebabkan arteri terbuka dan oleh yang demikian menjadikannya lebih mudah untuk darah mengalir.

3. Salmon

Ia merupakan ikan yang mengandungi lemak yang terkenal dengan manfaat kesihatan dimana ia membantu menghilangkan pembentukan plak. Ia mengandungi omega-3 asid lemak, termasuk asid eicosapentaenoic atau EPA dan docosahexaenoic atau DHA. Kedua-duanya boleh meningkatkan kolesterol HDL atau kolesterol sihat di samping mengurangkan paras trigliserida yang berbahaya yang boleh menyebabkan keradangan pada saluran darah.

4. Kunyit

Satu lagi makanan super terkenal adalah kunyit. Ia adalah sejenis rempah yang boleh ditambah di dalam makanan bagi membantu menjaga saluran darah daripada tersumbat. Kunyit kaya dengan curcumin, suatu sebatian yang sangat sihat dan dilengkapi dengan beberapa manfaat termasuk mengurangkan berlakunya keradangan dan kerosakan saluran darah.

5. Minyak Zaitun

Apabila anda membeli minyak zaitun, pilihan yang terbaik adalah minyak zaitun extra virgin di mana ia yang amat baik untuk kesihatan jantung. Ia mengandungi antioksidan, terutamanya polifenol yang sangat baik untuk jantung. Apabila digabungkan dengan lemak monotaktepu, minyak zaitun boleh mengurangkan tahap kolesterol tidak sihat sambil meningkatkan jumlah kolesterol yang sihat. Hasilnya, pembentukan plak dalam arteri dapat dikurangkan.

Arteri amat penting untuk jantung dan aliran darah. Sememangnya arteri mempunyai ciri-ciri yang kuat, elastik dan fleksibel. Akan tetapi, deposits boleh membuat ia menjadi keras dan seterusnya menghadkan pengedaran darah yang kaya dengan oksigen ke seluruh badan. Jadi, tambahlah makanan super yang disenaraikan di atas untuk membersihkan arteri anda dan menjaga kesihatan jantung anda pada masa yang sama.

Sumber: OLIVE HOUSE

More info
www.facebook.com/QuranicFoods
www.OliveAsli.blogspot.com
WhatsApp 0175750810

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!