Tuesday 2 December 2014

Minyak Zaitun vs SLE Autoimmun

MINYAK ZAITUN & PENYAKIT SLE

Minyak Zaitun & Penyakit Autoimmun

Penyakit autoimmune adalah penyakit di mana sistem imuniti badan kita menyerang diri sendiri. 

Atas kecelaruan sistem imun dan akibat dari bahan-bahan makanan yang rosak dan tercemar, sistem tubuh mengenalpasti sel tubuh sendiri sebagai sel asing dan harus dimusnahkan. 

Bidang perubatan moden masih buntu dengan punca penyakit ini namun saya yakin kemasukan bahan makanan yang diproses dengan pelbagai bahan kimia dan juga makanan yang tinggi pengawet , pewarna dan penstabil menyumbang kepada keadaan ini. 


Terdapat berpuluh jenis penyakit autoimmune contohnya SLE (systemic lupus erythematosus), " mixed connective tissue disease " , rheumatoid arthritis, psoriasis dan banyak lagi.

Minyak zaitun menyimbangkan kekuatan sistem imun. Hendaklah diketahui bahawa sistem imun manusia belum lagi habis dikaji dan ianya sangat kompleks. Jadi amatlah penting bagi penghidap penyakit ini untuk mengikut tabiat pemakanan semulajadi dan bebas makanan proses.

Tubuh badan manusia adalah ciptaan Allah, bukannya sesuatu yang terjadi secara kebetulan. Maka, apabila Allah mencipta, Allah juga menurunkan manual penjagaan tubuh badan ini. 

Sedarkah kita yang hari ini kita banyak memasukkan bahan-bahan "bukan makanan"(non-food substance) ke dalam tubuh kita dan menyebabkan fungsinya terganggu? 

Makanan sepatutnya berasal benda-benda hidup dan benda hidup dibezakan dengan benda bukan hidup dengan kehadiran sel. 

Jadi, manusia memerlukan benda hidup lain untuk terus hidup. Namun bahan kimia ciptaan manusia yang tidak wujud di alam ciptaan Allah ini secara semulajadi telah menjadi bahan makanan kita tanpa kita sedari sedangkan tubuh kita akan menjadi sukar untuk meneruskan " hidup " dengan bergantung dengan bahan kimia rekaan ini.

Pewarna tiruan, perasa tiruan, pengawet, penstabil, agen pemekat, agen emulsi, agen antiketul, vitamin dan mineral tiruan dan juga ubat-ubatan kimia telah singgah dalam tubuh manusia abad ini. 

Semua bahan di atas diperlukan dalam industri, namun hukum Allah telah menetapkan yang ianya bukanlah sesuatu yang boleh diterima oleh tubuh. Jadi, akurlah pada ketentuan Allah dan kembali kepada fitrah makanan halal dan thoiyyibah. 

Produk Muslim walaupun dikeluarkan oleh orang Islam, namun tetap mengandungi bahan-bahan yang memudaratkan. Tidakkah ini langsung bertentangan dengan konsep halal?

Penyakit autoimmune ini dapat dicegah dan distabilkan dengan makanan semulajadi dan pengambilan " superfood " atau " functional food " yang lain. 

Minyak zaitun amat penting sebagai bahan asas membaiki usus dan meningkatkan aktiviti antioksida pada sel seterusnya membaiki sel yang rosak. 

Apabila usus telah dibaiki, maka pengambilan functional food seperti habbatus sauda akan mudah diserap ke dalam darah.

Bagi penyakit autoimmune yang melibatkan kulit seperti psoriasis, minyak zaitun bukan sahaja perlu dimakan , malah perlu disapu di seluruh kulit. 

Sebaiknya gunakan sabun castile, yang berasaskan minyak zaitun semasa mandi. Selepas mandi kulit eloklah disapu dengan sebatian cuka tin yang telah dicairkan dengan nisbah cuka tin :air sebanyak 1:3. 

Selepas sapuan cuka ini, barulah minyak zaitun disapu dan diurut pada kulit. Lakukan ini 2 kali sehari. Untuk kesan lebih baik, minyak zaitun bolehlah dipanaskan sedikit di mana mangkuk yang berisi minyak zaitun diletakkan di dalam air yang sedang dipanaskan atas dapur. Minyak zaitun yang suam memberi kesan penyerapan yang lebih.

Oleh Dr Hafizah binti Amanulla

More https://www.facebook.com/QuranicFoods
Web www.QuranicFoods.com
Blog www.oliveasli.blogspot.com
Sms.whatsapp 0175750810 [us Zaki]

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!