Wednesday 8 April 2015

Minyak zaitun Soalan Dari Pelanggan (Masalah Hiperlipedemia atau Dyslipidemia):

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Hiperlipedemia atau Dyslipidemia):

Assalammu'alaikum doktor. Nama saya Azlida. Seorang yang mempunyai masalah hiperlipedemia, on atorvastatin dan kini mengambil pati Minyak Zaitun Olivie Plus 30x, sudah masuk botol yang kedua. Soalannya, perlu atau tidak stop pengmbilan atorvastatin dan hanya mengambil pati Minyak Zaitun Olivie Plus 30x sahajakah?

Jawapan Dari Dr. Salman:

Wa'alaikumsalam. Atorvastatin ialah ubat bagi menurunkan kadar LDL (low density lipoprotein) dan trigliceride di dalam darah dan pada masa yang sama, meninggikan kadar HDL (high density lipoprotein). Keadaan ini mengurangkan risiko bagi penyakit kronik yang lain seperti masalah jantung dan buah pinggang akibat tekanan darah tinggi. Masalah kolesterol tidak akan selesai dengan memakan ubat kerana ia memerlukan perubahan total dari segi gaya hidup seperti pemakanan dan senaman. Atorvastatin juga mempunyai kesan sampingan serta tidak selamat bagi wanita mengandung. PMZ(Pati Minyak Zaitun) yang terbukti secara saintifik mampu merendahkan tahap kolesterol tanpa mempunyai kesan sampingan dan perlu diamalkan secara berterusan bagi pesakit /hypercholesterolemia.

Jawapan Dari Dr. Hafizah:

Wa’alaikumsalam. Hiperlipidemia menunjukkan dalam darah ada sangat banyak inflamasi dan kemungkinan besar akibat kemusnahan sel oleh radikal bebas. Atorvastatin bertindak menurunkan kolesterol dengan cara menyekat penghasilan kolesterol dalam tubuh dan ini menyebabkan banyak masalah kerana kolesterol penting untuk membuat hormon. Dan ini akan menganggu rembesan hormon dalam tubuh pula. Minyak zaitun bertindak membekalkan tubuh dengan bahan antioksidan dan anti-iflamatori agar radang akan berkurangan seterusnya mengurangkan sintesis kolesterol. Ini adalah cara yang lebih berkesan disebabkan 2 bahan ini bertindak berlawanan. Jika diambil sekaligus, akan melambatkan proses penyembuhan. Wallahu a'lam.

Sumber: Olive House Medic & Business.

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!