Saturday 13 May 2017

Pancreatitis vs Minyak Zaitun Olivie30 dan Quranic Foods

Assalamualaikum.. pesakit lelaki berumur 67thn.. beliau amal olivie30x hampir setahun.. pesakit asalnya tidak mempunyai apa2 masalah  kesihatan dan sentiasa menjaga pemakanan. Tp sekarang beliau disahkan meghidapi masalah *Pankreatitis* .. Doktor menasihatkan supaya berhenti amalkan minyak zaitun.. mohon pandangan yg arif ttng situasi ini..

Pancreatitis
Keradangan pada pancreas terbahagi kepada dua jenis iaitu akut pancreatitis ataupun chronic  pancreatitis. Acute pancreatitis boleh berulang2 menyebabkan keradangan y berulang pada pancreas. Pancreas y mengalami episode ini akan mengalami proses keradangan dan penyembuhan, namun kesannya drp keradangan tersebut jika tidak dirawat atau di redakan segera, keradangan pada pancreas boleh mnjadi sgt teruk dan selebihnya tiada lagi reversal effect utk sembuh sebaliknya pancreas y terjejas akan menjadi parut/scarring. Antara
Komplikasi drp pancreatitis ini boleh menyebabkan terjadinya pseudocyst di pancreas hasil drp keradangan yg berlaku, atau jangkitan pada cell2 pancreas yg telah mati yg mn ini memerlukan antibiotic utk mengelakkan drp jangkitan terus merebak seterusnya membahayakan nyawa pesakit. Ada beberapa lg komplikasi pancreatitis y saya tidak sebutkan di sini.

Antara penyebab utama pancreatitis
1. Batu hempedu/gallstone
2. Jangkitan/infection
3. Trauma/car accident, hit to the abdomen
4. Ubat2an y tertentu
5. Hypertriglyceride
6. Prosedur pembedahan seperti ERCP
7. Alcohol consumption /pngambilan alcohol
8.genetic
9. Autoimmune
10.scorpion bite
11. Hypercalcemia, Ca2+  calcium y berlebihan dlm badan

Bagaimana pengamalan olivie30x y consistent tidak dpt mengelakkan/mencegah drp perkara ini berlaku atau merawat sakit y telah terjadi? Adakah pengamalan olivie30x ini menyebabkan punca terjadiny penyakit ini?

Sukar utk menjelaskan di sini kerana byk details seperti lab result, hasil scan radiology, history of illness diperlukan utk kembali mmcari punca atau sebab terjadinya pancreatitis.

Apa2pn, saya simpulkan sedikit kesan pngambilan minyak zaitun ke atas sistem penghadaman.
Zaitun apabila masuk ke dlm perut. Tidak mengurangkan tekanan pada injap antara perut dan esophagus seterusnya boleh mengelakkan /mengurangkan risiko GERD,  refluks. Juga berupaya untuk kurangkan rembesan gastrik juice y mna ini dpt membantu utk kurangkan masalah gastrik secara alami.  Apabila berada d dlm perut, antara kesan pd perut ialah, partially inhibit gastric motility... Memperlahankan pergerakan pengosongan perut yang mana membolehkan perut dikosongkan perlahan lahan, memberi kesan rasa kenyang(fullness) serta membantu proses pencernaan berlaku lebih baik sebelum masuk ke saluran usus utk proses pencernaan dan penyerapan nutirisi berlaku.
Olive oil@ minyak zaitun juga berfungsi sebagai cholagogue yg mana ia bertindak membantu utk mengosongkan pundi hempedu secara optimal bile drainage. Ia juga bertindak sebagai cholecystokinetic y mana suatu proses merangsang pengecutan atau kontraksi pada pundi hempedu utk membolehkan proses bile drainage/pengaliran bile ke sistem usus lebih optimal. Ini antara khasiatnya y membantu kepada mereka y mempunyai batu hempedu. Tetapi awas, jika proses pengeluaran batu hempedu melalui sistem gallbladder ini y mana melalui saluran duct... Jika saluran ini tersumbat dgn batu hempedu tersebut yg mana boleh menyebabkan penyempitan atau penutupan pada mana2 aliran keluar dr sistem pancreas boleh menyebabkan jus y dirembeskan keluar drp pancreas y sepatutnya memasuki usus utk melangsungkan tugas pencernaan berpatah balik ke pancreas dan mencederakan pancreas mencetuskan keradangan pancreas@pancreatitis

minyak zaitun ini tidak memerlukan pancreas utk bekerja secara lebihan kerana hnya memerlukan sedikit shj rembesan enzyme drp pancreas utk melangsungkan proses pencernaan minyak zaitun tersebut.
Banyak journal@article atau study y menyokong pengamalan minyak zaitun utk kesihatan pancreas yg mana salah satu kesan y kita dpt nmpak melalui pesakit2 kencing manis, penghasilan insulin drp pancreas dan sensitiviti bdan terhadap insulin menjadi lebih baik y mana membantu utk mengawal kadar gula dlm badan. Malah pngambilan minyak zaitun juga dipercayai dpt mengurangkan risiko utk pancreatic cancer kesan drp khasiatnya yg membantu sistem perkumuhan dan nilai antioxida y tinggi dan byk.

Apa2pn, beginilah kehidupan manusia yang mn kita kembali kepada pencipta. BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR.

sejauh mana sekalipun kita mnjaga atau berjaga2 ttg pemakanan atau cara hidup, jgn sesekali meletakkan pada usaha kita semua itu merupakan asbab untuk tidak terjadinya sesuatu perkara yang tidak diingini.
Berbaik sangkalah dgn setiap perkara y terjadi dlm kehidupan, dan sentiasa menjaga amanah kesihatan y diberikan sebaik mungkin dgn ilmu2 y Dia pinjamkan sementara. Jgn sesekali kita lupa, sakit dan kesembuhan drNya jua, InshaaAllah sama2 kita doakan saudara kita y kini dideritai pancreatitis, Allah permudahkan urusan kesembuhan beliau InshaaAllah.

Dalam proses pencegahan penyakit dan rawatan penyakit, jgn sesekali kita lupa utk sentiasa bermohon dan bermunajat meminta drNya yang Maha Menyembuhkan. Ini lebih berhak utk kita sebagai HambaNya.

Sekadar pandangan saya.
Mungkin kita boleh dptkan pandangan Dr Mohamed el Faid.
.
WhatsApp 0175750810
www.facebook.com/QuranicFoods 

www.OliveAsli.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!