Thursday 25 June 2015

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Pundi Hempedu-Gallbladder)

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Pundi Hempedu-Gallbladder):

Assalamu’alaikum. Ada customer dengan history liver resection and buang gallbladder, bolehkah consume minyak zaitun? Doktor advice not to take minyak dan lemak. Minta tolong doktor explain. Terima kasih.

Jawapan Dari Dr. Hafizah:

Wa’alaikumsalam. Sains mendapati jus hempedu diperlukan untuk penghadaman lemak. Jadi, apabila tiada gallbladder (pundi hempedu) maka dikatakanlah tidak boleh makan lemak. Tapi, badan manusia ini belum habis dikaji lagi. Ada tapak jalan alternatif yang banyak Allah bagi dalam tubuh. Amalkanlah minyak zaitun dan tengok kesannya. Saya ada pengalaman seorang pesakit yang telah remove gallbladder dan amalkan MZ, memang tiada masalah cuma dia memerlukan dos yang tinggi. Untuk setiap orang, saya nasihatkan amalkan dengan dos kecil dahulu dan naik sedikit-sedikit. Wallahu’alam.

Jawapan Dari Dr. Salman:

Wa’alaikumsalam. Olive oil bagi pesakit yang tiada kantung hempedu (gall bladder ):
Proses penghadaman lemak memerlukan jus hempedu (bile) yang disimpan & dipekatkan di dalam gall bladder. Ketiadaan gall bladder menyebabkan jus ini dirembes secara terus dari hati tetapi lebih cair.

Pesakit yang mengambil olive oil mungkin mengalami senak di bahagian kanan atas perut kerana sistem ini terpaksa bekerja lebih tanpa simpanan jus ini dengan ketiadaan gall bladder.

Ambillah olive oil dalam kadar 1/3 dari biasa dan tingkatkan sedikit demi sedikit berdasarkan tahap ketahanan. Minum bersama fig vinegar agar lemak dipecahkan lebih efisyen dan diserap lebih baik.

Sumber: Olive House Medic & Business.
www.QuranicFoods.com
www.facebook.com/QuranicFoods

0 comments:

Post a Comment

Certificates

Certificates

Peluang Jana Income di Coway Sebagai Dropship Coway / Agen Part Time Coway / Agen Full Time Coway



Best Jadi Agen Coway

-Tak Perlu Beli Stok (Syarikat Coway Sediakan Stok untuk anda)

- Penghantaran Produk Coway, Pemasangan, Servis semua dibuat oleh Syarikat)

-Tak Perlu Belian Maintain

-Komisyen Tinggi

-Masa kerja Fleksible

-Pelbagai Bonus/ Insentif


Jom hidupkan amalan QuranicFoods Makanan Sunnah.. Jom Like

_

Jom view | ||QuranicFoods!